Laan Heiloo geeft tips over prijsstijgingen in de ijsbranche

dinsdag 1 maart 2022
Het is alom in het nieuws: de prijsstijgingen in vrijwel alle sectoren. Ook de ijsbranche heeft hier mee te maken. Van grondstoffen, energie, apparatuur, transport, verpakkingsmaterialen tot personeel, de kosten gaan omhoog. Hoe ga je hier als ijsondernemer het beste mee om? Laan Heiloo geeft tips.


Wees niet bang om de ijskaart aan te passen en je prijzen te verhogen

De prijzen stijgen wereldwijd en in alle sectoren. De consument weet dit en zal dan ook niet snel met vragen komen. Een prijsverhoging van 10-15 procent is gerechtvaardigd.

Stel dat het maken van een bepaalde ijssmaak 14 euro per bak kost. Uit een 5-liter ijsbak haal je gemiddeld 55 bollen ijs. Als je de ijsbolletjes elk € 0,15 cent duurder maakt, levert dit je per bak al € 8,25 meer op. Daarmee is de verhoging in de kostprijs ruimschoots gedekt.

Maak het bezoek aan de ijssalon tot een beleving
Nu de deuren eindelijk weer opengaan kan de consument niet wachten om erop uit te gaan. Ook daarom is men bereid om voor jouw ijs iets dieper in de buidel te tasten. Zorg ervoor dat deze beleving helemaal klopt. Lever niet in op kwaliteit en zorg ervoor dat de klant zich speciaal voelt.

Creëer meerwaarde door te werken met onderscheidende producten
Denk hierbij aan gekleurde ijshoorntjes, bubblewafels, opvallende garneringen of bijzondere smaakcombinaties. Laan Heiloo deelt maandelijkse vernieuwende recepten waar jij gebruik van kunt maken. Met originele ijssmaken en creatieve decoraties val je op én zorg je voor een hogere kassa aanslag.


Zorg voor een efficiënt werkproces
Door te zorgen voor een hoge omloopsnelheid, heb je minder derving. Lever daarom ook aan grote klanten als restaurants en campings. Werk bij voorkeur in batches. Maak in de ijsmachine direct twee bakken klaar in plaats van één. Zo kun je direct in grote aantallen leveren. Dat scheelt tijd én kosten.

Maak gebruik van de gelegenheid

Consumenten lezen iedere dag in de krant dat alles duurder wordt en begrijpen dat ijssalons een moeilijke periode achter de rug hebben. Dit is dan ook hét moment om je prijzen te verhogen. Zo kun je niet alleen de hogere inkoopkosten te dekken, maar óók je variabele kosten. Denk hierbij aan personeelskosten en energiekosten.

Richt je op de verkoop
Natuurlijk zijn scherpe aanbiedingen mooi meegenomen, maar hiermee dek je op lange termijn niet de kosten. Bedenk dat acties tijdelijk zijn en de hogere prijzen structureel. Uiteindelijk krijg je alsnog met de prijsstijgingen te maken. Focus daarom liever op een hogere verkoopmarge. Daar valt meer te halen en op die manier richt je je op de lange termijn.